Repositorio Dspace

The role of verbal forms in number transcoding to Arabic numerals: children six to eight-years-old

Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.coverage.spatial Valle del Cauca es_CO
dc.coverage.spatial Bogotá es_CO
dc.creator Hurtado, Rafael Germán
dc.creator Orozco Hormaza, Mariela
dc.creator Guerrero López, Diego Fernando
dc.date.accessioned 2018-09-27T15:09:22Z
dc.date.available 2018-09-27T15:09:22Z
dc.date.issued 2011-04
dc.identifier.uri http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21977
dc.description.abstract We explore patterns of structure in children's production of written numerals in number transcoding. The model of analysis defines a relational representation of children's production and applies results from graph theory to find the dominant structures. This work focuses on the role of verbal expressions in the Hundred position of dictate numerals and on differentiated structures for verbal numerals that embed Decade (D) and Decade-Unit (DU) forms. We analyzed the data from Power and Dal Martello (1990) and data obtained from six to eight-years-old Spanish-speaking children attending elementary school and were asked to write down in Arabic format sets or dictated numerals. Results show the dominant role in four and five digit numbers of verbal expressions in the Hundred position of the dictated numeral, and evidence the existence of differences between processing D and DU forms. We compare our results with previous analyses for three and four digit numbers and present new data and digit numbers. Finally, we give new evidence on the acquisition order of transcoding rules. es_CO
dc.description.sponsorship Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación [CO] Colciencias es_CO
dc.format pdf es_CO
dc.format.extent 32 páginas es_CO
dc.language.iso eng es_CO
dc.relation.ispartof Prueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares. La publicación completa está disponible en : <a href="http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976" target="blank">http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976</a>
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess es_CO
dc.title The role of verbal forms in number transcoding to Arabic numerals: children six to eight-years-old es_CO
dc.type info:eu-repo/semantics/other.generacióndecontenidos es_CO
dc.source.bibliographicCitation Contiene 17 referencias bibliográficas. Véase el documento adjunto es_CO
dc.date.embargoEnd info:eu-repo/date/embargoEnd/2024-01-31 es_CO
dc.type.hasversion info:eu-repo/semantics/acceptedVersion es_CO
dc.description.projectid 1106-452-21365 es_CO
col.date.proyecto 2011-04
col.programa.colciencias Programa de ciencias y tecnologías de la educación es_CO
col.comunidadvinculada Comunidad académica de Colombia es_CO
dc.creator.corporativo Universidad del Valle, Univalle es_CO
dc.creator.corporativo Universidad Nacional de Colombia, UNAL es_CO
dc.creator.corporativo Universidad Antonio Nariño, UAN es_CO
dc.creator.corporativo Corporación de apoyo al Centro de Investigaciones en Psicología es_CO
dc.audience Entidades gubernamentales es_CO
dc.audience Profesores es_CO
dc.description.projectname Prueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares es_CO
dc.description.isproject no es_CO
dc.creator.mail rghurtadoh@unal.edu.co es_CO
dc.subject.lemb Educación de niños es_CO
dc.subject.lemb Educación primaria es_CO
dc.subject.lemb Matemáticas -- Enseñanza es_CO
dc.subject.lemb Modelos de enseñanza es_CO
dc.subject.keyword Numerical transcoding
dc.subject.keyword Arabic numerals
dc.subject.keyword Syntactic structure
dc.subject.keyword Long term memory
dc.subject.spines Modelos matemáticos es_CO
dc.subject.spines Fundamentos de las matemáticas es_CO
dc.subject.spines Profesores de enseñanza primaria es_CO
dc.subject.spines Números es_CO
col.contrato 0637-2008 es_CO
col.tipo.esp Generación de contenidos impresos, radiales, audiovisuales, multimedia, virtuales y Creative Commons es_CO


Ficheros en el ítem

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem