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Interaction between lexical and syntactic structures in transcoding from verbal to Arabic numerals

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dc.coverage.spatial Valle del Cauca es_CO
dc.coverage.spatial Bogotá es_CO
dc.creator Guerrero López, Diego Fernando
dc.creator Orozco Hormaza, Mariela
dc.creator Hurtado, Rafael Germán
dc.date.accessioned 2018-09-27T15:09:41Z
dc.date.available 2018-09-27T15:09:41Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21984
dc.description.abstract We explore the relationship between the lexical structure and the syntactical structure of numerical expressions in number transcoding from the oral verbal format to the Arabic digital format. The experimental setup included asking six to eight-year old Spanish-speaking children attending elementary school to write in Arabic format a set of dictated numerals. The method of analysis includes the construction of a relational representation of children's production and the use of clustering techniques to identify patterns. The model relates to children and dictated numerals by children's accomplishment and general to subsidiary similitude relation between dictated numerals with patterns that show differentiated structures. We find that presence or absence of a verbal expression for the Hundred position digit in the dictated numeral marks one of the structures. The second structure comes from the role of two digit numbers (e.g. 20 or 34): homogeneous in the Decade position and heterogeneous in the Thousand position. We interpret the results as consistent with the semantic-lexical internal number representation model by R.J.D. Power and MF. Dal Martello, The dictation of Italian numerals, Language and Cognitive Processes, 5, 237-254; 1990 es_CO
dc.description.sponsorship Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación [CO] Colciencias es_CO
dc.format pdf es_CO
dc.format.extent 7 páginas es_CO
dc.language.iso eng es_CO
dc.relation.ispartof Prueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares. La publicación completa está disponible en : <a href="http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976" target="blank">http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976</a>
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess es_CO
dc.title Interaction between lexical and syntactic structures in transcoding from verbal to Arabic numerals es_CO
dc.type info:eu-repo/semantics/other.reddeconocimiento es_CO
dc.source.bibliographicCitation Contiene 25 referencias bibliográficas. Véase el documento adjunto es_CO
dc.date.embargoEnd info:eu-repo/date/embargoEnd/2024-01-31 es_CO
dc.type.hasversion info:eu-repo/semantics/acceptedVersion es_CO
dc.description.projectid 1106-452-21365 es_CO
col.date.proyecto 2011-04
col.programa.colciencias Programa de ciencias y tecnologías de la educación es_CO
col.comunidadvinculada Comunidad académica de Colombia es_CO
dc.creator.corporativo Corporación de apoyo al Centro de Investigaciones en Psicología es_CO
dc.creator.corporativo Universidad del Valle, Univalle es_CO
dc.creator.corporativo Universidad Nacional de Colombia, UNAL es_CO
dc.creator.corporativo Universidad Antonio Nariño, UAN es_CO
dc.audience Profesores es_CO
dc.description.projectname Prueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares es_CO
dc.description.isproject no es_CO
dc.creator.mail rghurtadoh@unal.edu.co es_CO
dc.subject.lemb Números es_CO
dc.subject.lemb Educación de niños es_CO
dc.subject.lemb Matemáticas -- Enseñanza es_CO
dc.subject.keyword Numerical transcoding
dc.subject.keyword Number processing
dc.subject.keyword Number representation
dc.subject.keyword Network analysis
dc.subject.spines Enseñanza primaria es_CO
dc.subject.spines Psicología de la enseñanza es_CO
dc.subject.spines Psicología del desarrollo es_CO
col.contrato 0637-2008 es_CO
col.tipo.esp Participación en redes de conocimiento es_CO


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