Repositorio Dspace

A mathematical model to describe the learning process to write Arabic numerals

Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.coverage.spatial Valle del Cauca es_CO
dc.coverage.spatial Bogotá es_CO
dc.creator Quimbay Herrera, Carlos José
dc.creator Hurtado, Rafael Germán
dc.creator Orozco Hormaza, Mariela
dc.creator Guerrero López, Diego Fernando
dc.date.accessioned 2018-09-27T15:09:25Z
dc.date.available 2018-09-27T15:09:25Z
dc.date.issued 2014-04
dc.identifier.uri http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21978
dc.description.abstract We use results from cognitive psychology and statistical mechanics to describe the ordering process of children when learning to write numerical. Children of the same elementary school grade were asked to write in Arabic format dictated numerals in three sessions and the production of all children in each session was classified. The classification contains one class for the correct production and four classes for syntactic errors. Each class is characterized by the value of a quantity that is assumed to be discrete and valued from the order of appearance of syntactic errors in children's production. We call this quantity distance. The class containing the correct production has the minimum value for distance and the other classes have larger values. To model the system from a statistical mechanics perspective, we consider each class as a subsystem of a theoretical ensemble and define the spectrum of distance from three models, two of them with degenerate states and one using the quantum harmonic oscillator. We calculate the entropy and the temperature of the system and use them to describe the ordering process for children in the first three elementary school grades. We found that both temperature and entropy values reduce with time and that they can be used to describe the learning process of Arabic numerals. es_CO
dc.description.sponsorship Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación [CO] Colciencias es_CO
dc.format pdf es_CO
dc.format.extent 15 páginas es_CO
dc.language.iso eng es_CO
dc.relation.ispartof Prueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares. La publicación completa está disponible en : <a href="http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976" target="blank">http://repositorio.colciencias.gov.co:80/handle/11146/21976</a>
dc.rights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess es_CO
dc.title A mathematical model to describe the learning process to write Arabic numerals es_CO
dc.type info:eu-repo/semantics/other.generacióndecontenidos es_CO
dc.source.bibliographicCitation Contiene 27 referencias bibliográficas. Véase el documento adjunto es_CO
dc.date.embargoEnd info:eu-repo/date/embargoEnd/2024-01-31 es_CO
dc.type.hasversion info:eu-repo/semantics/acceptedVersion es_CO
dc.description.projectid 1106-452-21365 es_CO
col.date.proyecto 2011-04
col.programa.colciencias Programa de ciencias y tecnologías de la educación es_CO
col.comunidadvinculada Comunidad académica de Colombia es_CO
dc.creator.corporativo Corporación de apoyo al Centro de Investigaciones en Psicología es_CO
dc.creator.corporativo Universidad del Valle, Univalle es_CO
dc.creator.corporativo Universidad Antonio Nariño, UAN es_CO
dc.creator.corporativo Universidad Nacional de Colombia, UNAL es_CO
dc.audience Profesores es_CO
dc.description.projectname Prueba piloto a escala real para la evaluación del aprendizaje de la escritura de los numerales en comunidades escolares es_CO
dc.description.isproject no es_CO
dc.creator.mail rghurtadoh@unal.edu.co es_CO
dc.subject.lemb Educación de niños es_CO
dc.subject.lemb Educación primaria es_CO
dc.subject.lemb Métodos de enseñanza -- Pedagogía es_CO
dc.subject.lemb Matemáticas -- Enseñanza es_CO
dc.subject.spines Psicología de la enseñanza es_CO
dc.subject.spines Análisis (matemáticas) es_CO
dc.subject.spines Teoría de la codificación es_CO
dc.subject.spines Profesores de enseñanza primaria es_CO
col.contrato 0637-2008 es_CO
col.tipo.esp Generación de contenidos impresos, radiales, audiovisuales, multimedia, virtuales y Creative Commons es_CO


Ficheros en el ítem

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem